Obchvat Bratislavy postavia Španieli

Ministerstvo dopravy rozhodlo, ktorá zo štyroch finálnych ponúk je pre štát najvýhodnejšia. Detaily financovania obchvatu zatiaľ zverejniť nechce

Nultý okruh Bratislavy chcú začať stavať už na jar.Nultý okruh Bratislavy chcú začať stavať už na jar. (Zdroj: TASR)

.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 pri Bratislave cez PPP projekt v pondelok oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Navrhnutá čistá súčasná hodnota projektu je 997,53 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, prievoz - Ketelec – Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky pri vyhlásení tendra pred rokom bola v rozsahu 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadovaná celková cena koncesie predstavovala 4,53 mld. eur. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček informoval, že podstatne nižšiu víťaznú cenu umožnili výborné konkurenčné prostredie a podmienky na finančnom trhu.

Stavať chcú začať na jar

S výstavbou úsekov D4 a R7 by sa podľa neho malo začať podľa plánov ešte na jar, resp. v prvom polroku tohto roku. "Ukončenie výstavby bratislavského obchvatu a rýchlostnej

SkryťVypnúť reklamu

cesty po Dunajskú Stredu bude do roku 2020," povedal Stromček. "Komunikujeme s ministerstvom financií, ktoré verifikuje všetky údaje, ktoré boli uvedené v ponuke. Čakáme, že v najbližších dňoch budeme mať stanovisko aj od ministerstva financií. Finálne slovo bude mať vláda, ktorá musí rozhodnúť o tomto projekte, musí schváliť návrh koncesnej zmluvy," uviedol. Stromček nevidí žiadny dôvod na odkladanie rozhodnutia o projekte po parlamentných voľbách. PPP projekt má byť ešte porovnaný s alternatívou výstavby klasickým verejným obstarávaním. Formát súťaže neumožňuje dodatočne zvyšovať ročnú splátku, tá musí obsahovať všetky riziká. Odborný seminár o projekte by sa mal uskutočniť v priebehu februára.

Štátna expertíza bola nadhodnotená

Ministerstvo dopravy nezverejnilo konkrétne údaje o štruktúre cenovej ponuky úspešného uchádzača, napríklad náklady na výstavbu, prevádzku či údržbu. Predpokladané stavebné náklady boli 1,325 mld. eur. "Snažíme sa dohodnúť s konzorciami, aby sme mali možnosť povedať aj štruktúru ich ceny. Nemôžeme to zverejniť bez ich vedomia, budeme veľmi radi, ak tú možnosť budeme mať," uviedol Stromček. "Pre štát nie je dôležité, koľko bude stáť samotná výstavba, prevádzka alebo životné cykly. Pre nás je dôležité, čo to bude stáť z pohľadu štátneho rozpočtu. Preto je veľmi dôležité poznať ročnú splátku," dodal. Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo ročnú splátku projektu vo výške 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,07 mld. eur). Úseky D4 a R7 chcelo postaviť za tri a pol roka. Konzorcium Via Bratislava vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions navrhlo ročnú splátku 76,78 mil. eur (2,3 mld. eur) a konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom 91,04 mil. eur (2,73 mld. eur). Štyri konzorciá, ktoré z pôvodných deviatich uchádzačov postúpili do finále súťaže, predložili záväzné ponuky vlani 13. novembra. Ministerstvo ich zverejnilo 7. decembra a odvtedy spolu s poradcom preverovalo finančné modely a technické riešenia konzorcií.

SkryťVypnúť reklamu

Inštitút INEKO označil štyri hlavné dôvody podstatne nižšej ceny PPP projektu oproti predpokladom – lepšie podmienky financovania na trhu, zníženie rozsahu a parametrov projektu, výrazne nižšie očakávané dopravné intenzity na D4 a R7 a nadhodnotenie stavebných nákladov v štátnej expertíze.

Ak by niektoré z konzorcií na druhom až štvrtom mieste podalo námietky proti vyhodnoteniu ponúk, schvaľovanie projektu vo vláde sa môže predĺžiť po voľbách. "Do dnešného dňa nebola jediná námietka na akýkoľvek procesný krok, ktorý sme urobili. Nikoho sme ani len nevylúčili z uchádzačov. V prípade, ak by to niekto teraz urobil, brali by sme to ako vybavovanie si ich účtov v rámci globálneho sveta," poznamenal Stromček. Ak by sa tak stalo, o projekte a riešení dopravnej situácie v okolí Bratislavy môže rozhodnúť nová vláda.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Senec

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 379
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 193
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 123
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 919
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 768
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 830
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 189
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva 1 564
  1. Viktor Pamula: Retardácia v praxi
  2. Jozef Varga: Himnusz na M1 video o 00 00 hod. Bratislavský hrad, vlajka SR
  3. Ján Komrska: Pico del Cielo
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Juraj Tušš: 80 rokov
  6. Anna Miľanová: Štylizované, fantazijné kvety v trávnatom poraste...
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.5.1925)
  8. Elena Antalová: Koho som ešte nedokázal nasrdiť? "Majiteľ"sveta z mesta T.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 715
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 689
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 333
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 371
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 976
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 785
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 984
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 952
  1. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  2. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  3. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  4. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  5. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  6. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  8. Tupou Ceruzou: Zámočky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

Pečivo od MINIT ulahodí aj skutočným fajnšmekrom.


Plánujete vlastné bývanie? Rozhodne vsaďte na rady odborníkov.

Mapujeme bývanie v okolí Bratislavy.


Moderný štýl bývania, ktorý spája.


Po prvýkrát v histórii Slovenska dopravca zavádza celodenný hodinový takt na trase medzi Bratislavou a Košicami.

Viac vlakov, nové trasy, rýchlejšie spojenia a lepšia prípojovosť.


1

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Titul? Nie je to veľmi pravdepodobné.


8. máj

Areál s vyše 170-metrovými stožiarmi je ekonomickou príťažou.


6 h

Slovenského skialpinistu privítala cigarová vôňa dymu.


19 h

František Feja je inšpirácia pre všetkých.


Eliška Veselovská a 1 ďalší 7. máj
  1. Viktor Pamula: Retardácia v praxi
  2. Jozef Varga: Himnusz na M1 video o 00 00 hod. Bratislavský hrad, vlajka SR
  3. Ján Komrska: Pico del Cielo
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Juraj Tušš: 80 rokov
  6. Anna Miľanová: Štylizované, fantazijné kvety v trávnatom poraste...
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.5.1925)
  8. Elena Antalová: Koho som ešte nedokázal nasrdiť? "Majiteľ"sveta z mesta T.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 715
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 689
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 333
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 371
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 976
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 785
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 984
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 952
  1. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  2. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  3. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  4. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  5. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  6. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  8. Tupou Ceruzou: Zámočky

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu