SENEC. Senec a okolité dediny čakajú na rozšírenie diaľnice na šesťpruh v úseku medzi Sencom a Bratislavou a najmä na rekonštrukciu križovatky Blatné, ktorá prepojí cestu I/61 medzi obcou Blatné a Sencom s diaľnicou vo všetkých smeroch.
Vodiči, ktorí dochádzajú za prácou do Bratislavy, už nebudú musieť pri návrate domov prechádzať cez Senec. Na jednej strane im to ušetrí čas, na druhej strane sa odľahčí premávka v centre Senca. Radnica očakáva, že diaľničný privádzač odbremení centrum o 30 až 40 percent áut.
Termín sa posunul
„Počítame, že právoplatné stavebné povolenie bude vydané koncom februára 2014. Výstavba by sa mala začať ešte v roku 2014, jej ukončenie predpokladáme v roku 2015,“ povedala ešte vlani Anna Holásková za Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorá bude zhotoviteľom stavieb. Termín sa však posunul.
Podľa hovorcu NDS Michala Fúrika sa momentálne kompletizujú majetkovoprávne podklady k stavebnému konaniu a začína sa s prípravou realizačnej dokumentácie.
„Predpokladaný termín vydania stavebného povolenia je marec 2015. So začatím verejného obstarávania pre výber zhotoviteľa stavebných prác by sme mohli začať v apríli 2014. Ukončenie verejného obstarávania predpokladáme v treťom kvartáli 2015.“ Ako hovorca dodal, posun plánovaných termínov súvisí s majetkovoprávnym usporiadaním pozemkov.
Bude minulosťou
Práce v danom úseku si vyžiadajú aj zbúranie mosta na ceste I/61 medzi obcou Blatné a Sencom, ktorý vedie ponad diaľnicu. Križovatka Blatné je v súčasnosti riešená ako jednovetvovú. Nahradiť ju má mimoúrovňová osmičková križovatka s napojením na všetky smery.
„Keď pribudne pripojenie na všetky smery, je nutné cestu rozšíriť o samostatné odbočovacie pruhy vľavo a vpravo a pripájacie pruhy,“ vysvetlil na minuloročnom jesennom Okrúhlom stole Ladislav Filo z Dopravoprojektu.
Demoláciu si vyžaduje aj rozšírenie diaľnice na šesťpruh. „Existujúce piliere mosta sú tesne vedľa diaľnice. Bránia jej rozšíreniu na šesťpruh aj s odstavnými pruhmi.“
Rezerva pre kolektory
V rámci rozšírenia diaľnice bude povrch vozovky vymenený za cementobetónový. V projektovej dokumentácii pre územné rozhodnutie z roku 2011 boli navrhnuté aj kolektory. Z projektovej dokumentácie pre stavebné rozhodnutie už vypadli.
"Celý rekonštruovaný úsek D1 od Bratislavy po Trnavu bol v rámci prípravy ďalšieho stupňa dokumentácie rozdelený na tri časti. Kolektory ostali zachované v úseku Bratislava – Triblavina a v križovatke Senec-Trnava, a to z dôvodu vysokého dopravného zaťaženia," vysvetlil Michal Fúrik.
Ako dodal, v rámci križovatky Blatné sa počíta s územnou rezervou tak, aby sa kolektor mohol v budúcnosti dobudovať.
Uzatvárajú zmluvy
Výstavba mosta potrvá podľa Ladislava Fila minimálne pol roka. V úseku od existujúcej križovatkovej vetvy až po odbočku na Svätý Martin bude cesta v tomto období uzatvorená. Vodiči si budú zvykať na obchádzku.
Jej trasovanie je naplánované popri diaľnici až k podjazdu pri Červenom majeri. Odtiaľ sa napojí na existujúcu cestu, ktorá spája Svätý Martin so Sencom. Doprava v podjazde popod diaľnicu bude podľa hovorcu NDS riadená dopravnou signalizáciou.
Cesta popri diaľnici zatiaľ neexistuje, Národná diaľničná spoločnosť ju bude musieť vybudovať. Pozemky si vezme počas trvania obchádzkovej trasy do nájmu.
"V súčasnosti sa zabezpečuje uzatvorenie nájomných zmlúv," povedal Michal Fúrik. Po ukončení stavby cestu odstráni a pozemky dá do pôvodného stavu.